Aanvangsuur : stipt om 19u30 stoppen de inschrijvingen en wordt er gestart met de spelersploegen samen te stellen.
Inschrijven kan via www.henseman.be of bij 1 van de organisatoren of ter plaatse vanaf 19u00.
Inleg : €5
Het kaartspel dat er gespeeld wordt is 'pressen' (boomke wies maar dan troef kiezen en aas is de hoogste). We spelen in totaal 4 rondes.
Men speelt gedurende de hele partij met dezelfde speler tegen 2 tegenstanders, er wordt gestart op 10 'meten' die men moet trachten weg te spelen.
Voor het begin van de eerste partij krijgt iedere speler bij de moderator een nummer toegewezen, de moderator heeft naargelang hoeveel spelers een schema met de te spelen rondes.
Eerste gift : De speler die als eerste dient te geven staat vermeld op het scoreblad, daarna wordt er verder gegeven in klokwijzerszin.
Vergeven : Indien U 1 keer slecht deelt mag U terug delen. Indien U 2 keer 'vergeeft' raad ik U aan om de kaarten te tellen en eens rond te kijken op de tafels, schoten of grond... U blijft evenwel geven tot U het kan.
Bieden : Het bieden gaat ook in klokwijzerszin. De speler links van de gever begint met bieden. De mogelijkheden zijn 'pas', 7, 8, 9, 10, 11, 12, en 13. De speler hierna moet hoger bieden of passen. Indien er 3 'passers' zijn mag er gespeeld worden voor een 'meetje' en kiest de gever troef, de partij die het eerst 7 slagen haalt veegt 1 meetje.
Meten : De speler met het hoogste bod mag de 'troef' kiezen en moet met deze soort uitkomen. Als deze speler zijn bod in slagen haalt of overstijgt mag hij 'meten' uitvegen al naargelang hij slagen heeft gehaald is dit voor 7, 8, en 9 1 meet, voor 10, 11 en 12 2 meten en voor 13 3 meten. Als een speler 13 zet en deze slagen behaald is dit 5 meten. De slagen boven het bod tellen dus mee. Als de speler minder slagen haalt dan zijn bod, krijgt hij als het bod 7, 8 of 9 was 1 meet bij en bij de tegenstanders gaat er 1 meet af, als het bod 10, 11 of 12 was krijgt hij 2 meten en bij de tegenstanders 2 meten er af, als het bod 13 was, 5 meten erbij en bij de tegenstander 5 meten er af. Indien de tegenstanders erin slagen om 10, 11 of 12 slagen te halen mogen zij 2 meten vegen, als zij 13 slagen halen mogen zij 3 meten vegen. Bij het spelen naar een 'meetje' geldt dit uiteraard niet.
Verzaken : Indien een speler de soort die uitgekomen is niet volgt ondanks dat hij deze soort nog in zijn hand heeft, heeft hij pas verzaakt als de volgende slag is uitgekomen. Bij de laatste slag is dit uiteraard onmiddelijk. In dit geval zal de partij van de verzakende speler minstens 1 meet erbij krijgen (1 bij 7,8,9 / 2 bij 10,11,12 of 5 bij 13) en veegt de tegenpartij 3 meten onafhankelijk van hoe het aan de gang zijnde spel verloopt. Dit spel wordt volledig teniet gedaan door de verzaking en er wordt opnieuw gegeven door de volgende speler.
Beëindiging spel : Als er een partij de score van 0 meten bereikt is deze partij gewonnen. Als men op 1 meet staat en er toch 2 moet wegvegen, zal men maar 1 meet kunnen wegvegen. Negatief kan men niet gaan en de behaalde meet wordt ook niet bij de tegenstanders opgeteld.
Puntentelling : De partij die wint krijgt 30 punten + het aantal meten dat de tegenstanders op het laatste nog hadden. De verliezers krijgen 15 punten - de meten die zij nog hadden. Het puntentotaal is dusdanig steeds 45. Ook hier kan er geen negatief getal behaald worden, dus bij 16-0 geeft in punten 45-0.
De speler die op het einde van de 4 rondes de meeste punten heeft behaald is de winnaar van de prijskamp Roger "JERRE" Dillen, bij een gelijkheid van punten wordt er eerst gezien naar het totaal na ronde 3, dan ronde 2, dan ronde 1, wanneer het dan nog gelijk is zal er door middel van afheffen de winnaar bepaald worden, de hoogste kaart wint (waarbij harten aas de hoogste is, dan ruiten, dan klaveren en als laatste schoppen).
Wanneer er discussie is zal het probleem besproken worden met de jury (Ben, Miele, Jan) en heeft de jury het laatste woord.
De prijzen : Iedereen heeft prijs, afhankelijk van de hoeveelheid tafels worden er prijzen voorzien. Na de bekendmaking van de winnaar zal deze als eerste een prijs in ontvangst mogen nemen, gevolgd door de 2de ... etc... zo tot iedereen geweest is.
De belangrijkste regel : De prijskamp Roger "JERRE" Dillen is een prijskamp waaraan iedereen kan/mag deelnemen, er zullen dus ervaren en minder ervaren kaarters deelnemen. Het belangrijkste aan deze prijskamp is dat ALLE deelnemers een leuke kaartavond hebben gehad, net zoals de "JERRE" steeds plezier had in het kaarten, dus bij een foutje wees mild voor elkaar en geef eventueel tips, ... Alvast bedankt : De organisatie ALIAS de kameraden van de JERRE !